Založ si blog

Divné počty p. Matoviča.

Podobne, ako aj iní veľkí štátnici, na Silvestra či Nový rok, posielajú svojmu národu novoročné posolstvo, 31.12. vystúpil aj náš premiér. Nebol síce tak upravený, ako napr. Merkelová, či Macron (viď. Obr. z TA3), ale je to „náš“, tak mu to môžeme odpustiť. Je pravda, že ten náš je vždy iný. Len on si sadá v Bruseli na policajnú motorku, fotí si svoje tenisky, atď. Možno nemal „detskú izbu“, ako to hovorí jedna moja kolegyňa. Hoci, napr. taký M. Dzurinda bol vždy riadne oholený a upravený. Aj forma totiž dopĺňa obsah.

Foto: TA3, upravená Merkelová
Foto: TA3, upravený Macron
Foto: TA3, neupravený Matovič

Vo svojom posolstve náš premiér vyzýval národ, v 1. osobe plurálu, v celku emotívnom prejave (kde sa to aj v ňom berie), aby sme zostali doma, aby sme tak chránili svoje zdravie. Na ulici môžeme stretnúť ľudí, z ktorých  „každý desiaty až dvadsiaty je nakazený, čo je pre nás veľmi nebezpečné“(parafrázujem).  Určite dobre mienená rada, s nie celkom dobrým vyjadrením, resp. so zlým vyjadrením. To, či som premiérovi dobre rozumel, preveroval som to aj v archíve TA3. Dobre som mu rozumel, tak som si pozrel aj príslušný slovník:

„Podraďovacia spojka  „až“ , vyjadruje o.i. pri číslovkách počet (= dokonca); stupňuje, zosilňuje význam slova al. celej vety: ironicky až sarkasticky (Fr. Kráľ);
Je to človek podivný, až čudák. (Jes-á) Dával mi zatým i také drahé veci, že som sa až bála ich prijať. (Jégé)“ (Cit. slovník SK).

To, že premiér je podľa mňa slabý slovenčinár, som písal v inom blogu (Milý balíček od p.. Matroviča) ale, že je aj tak slabý počtár, som nečakal.

Keď je „každý desiaty na ulici nakazený“, tak je tam 10 % nakazených z ľudí na ulici. Keď „každý dvadsiaty na ulici je nakazený“, tak sa tam pohybuje 5% nakazených z ľudí na ulici“, čiže menej (10% > 5%). Vyjadrením „každý desiaty až dvadsiaty je nakazený“ počet nestúpa, ba naopak, počet nakazených na ulici klesá! Najlepšie by bolo, keby nikto nebol na ulici nakazený, ale keď  bude nakazený na ulici každý stý, tak je to len 1% nakazených pohybujúcich sa na ulici, a to už je prijateľné. Kto vie, či by p. premiér vedel vypočítať, koľko % nakazených sa pohybuje na ulici, keď, napr. nakazený je každý siedmy.

Premiér svojimi počtami mi nevdojak pripomenul jednu moju príhodu s kapitánom zo základnej vojenskej služby („slúžil som na Mokradi, kde dnes Naď skladuje odpad z plošného testovania). Náš kapitán krčmových „mudrlantov“ (vtedy slovo „múdrosráč“ ešte nebol známy), ktorí presne vedeli ako sa má riadiť štát, preskúšaval tak, že im dal napísať nejaké veľké číslo. Málokto z nich to vedel správne napísať! „Vidíš aký si vôl, nevieš napísať ani jedno číslo, a štát by si vedel riadiť“, hovorí mu kapitán.

Žeby aj náš štát riadil nejaký vôl?

Ako to bolo za socializmu? (1)

19.11.2023

Na napísanie tohto blogu ma inšpirovali udalosti pri pripomienke 17.11.89, ako aj súčasná, neľahká a neperspektívna, ekonomická situácia, a to nielen na Slovensku, hoci zdá sa, že u nás je to najhoršie. Asi rovnaký čas som prežil v socializme aj v súčasnom dravom a primitívnom kapitalizme. Viem život obyčajného človeka, v oboch [...]

Prečo vlastne chudobnieme? Lebo vojna na Ukrajine?

31.10.2023

To, že sme z roka na rok, my Slováci, chudobnejší cítime nielen v našich peňaženkách, ale potvrdzujú to aj články na stránkach novín a odborných štúdií. Analýzy a komparácie so zvyškom Európy sa opierajú o dáta naslovovzatých odborníkov – finančníkov, ekonómov, atď. Na túto tému nedávno bol zverejnený aj článok v Pravde, pod [...]

Potreba zmeny času – upozornenie

28.10.2023

Môj priateľ, bývalý minister financií a podpredseda vlády mi cez Viber poslal upozornenie na potrebu zmeny času dnes, 28.10. Keďže ma na tú potrebu upozorňuje tiež bývalý minister financií a (dokonca) predseda vlády, preposielam to aj vám. Ďakujeme Igi.

medveď, Žiar nad Hronom

V Žiari nad Hronom zvýšte pozornosť, pohybuje sa tam medvedica s mladými

26.04.2024 16:09

Pohyb medvedice spozorovali v okolí Šibeničného vrchu a na Slnečnej stráni v blízkosti cesty na Partizánskej ulici.

Najvyšší správny súd, budova

Opozícia žiada zasadnutie výboru ku kontrole rezortu spravodlivosti na Najvyššom súde

26.04.2024 15:28

Predseda výboru Miroslav Čellár reagoval, že zatiaľ podanie opozičných poslancov neeviduje. Ak ho dostane, výbor zvolá.

Vuong Dinh Hue

Komunista dobrovoľne odstúpil z postu šéfa parlamentu. Hue „porušil stanovy strany“

26.04.2024 15:02

Vuong Dinh Hue je ďalším popredným vietnamským činiteľom, ktorý prišiel o funkciu v rámci prebiehajúcej protikorupčnej kampane.

čaputová

Čaputová sa na záver úradovania v Košiciach stretla s Schusterom

26.04.2024 14:08

Súčasťou jej piatkového programu bola aj diskusia so študentmi žurnalistiky a politológie Filozofickej fakulty Univerzity P. J. Šafárika o význame slobodných médií pre demokraciu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 111
Celková čítanosť: 454905x
Priemerná čítanosť článkov: 4098x

Autor blogu

Kategórie